søndag 14. mars 2010

Søndag

Gemalen og litjtupp er på isfiske, og mor er hjemme alene :-) Jeg skylder på at litjtupp har blitt så stor at hun må låne mine ski, og da kan jo ikke jeg være med ;-) Jeg elsker å være på tur (men helst når det ikke er snø), men noen ganger er det litt godt å være alene hjemme også.

Jeg har vært skikkelig flittig – huset er vaska og steika står i ovnen. Nå har jeg laga meg en kopp te, satt på roligere musikk (liker å ha litt høyere og hurtigere musikk mens jeg vasker hus) og tatt noen bilder slik at jeg kan lage et nytt innlegg her.

På onsdag drar litjtupp og jeg til Oslo, og hun er i full gang med å planlegge hva hun skal ha på seg, og hun har funnet ut at hun skal sy seg en jakke før den tid. Vi har kjøpt stoff og mønster, og vi har full tro på at dette skal gå som en lek :-D

002

I går kveld var hun i full gang med å nåle fast mønsterbitene, og i dag er det klart til klipping. Og så er det bare å sette igang å sy…

003 004 007

010 011

Hun skal få slippe å sy på denne da :-D Denne Husqvarnamaskina fant jeg i Danmark for mange år siden, og jeg dro den med meg hjem. Da gemalen ville protestere, svarte jeg bare at han skulle være glad for at det ikke var en gyngestol jeg hadde funnet ;-)

Jeg aner ikke hvor gammel den er, men det er tydelig at den har vært flittig brukt. Kan ikke annet enn å være lettet over hvor mye enklere vi har det i dag med alle mulige slags hjelpemidler. Tenker på at før satt de og tråkka eller som på denne, sveiva for å få maskina til å sy. Sjarmerende med gamle ting, men takke meg til nymotens maskinerier…

017

Jeg har kjøpt meg garn – skal strikke spencerkjole til tantebarnet mitt som blir 1 år. Skal strikke den ensfarga lilla. Dessverre måtte jeg helt ned i pinne 2,5 fordi garnet var så tynt, så det kommer til å gå litt ekstra tid der. Så stakk jeg pinnen inn i pekefingeren i går, og det gjør temmelig vondt hver gang jeg stikker den i samme såret igjen :-( Håper jeg berger unna plaster – så vanskelig å strikke da…

018 019

Strikker str 18 mnd. Det skal være en sånn rysjekant nederst, så jeg måtte faktisk legge opp 496 masker. Forstykket og bakstykket skal strikkes for seg, og det tar også litt lengre tid. Lurer på om jeg skal strikke flere, og prøve å strikke rundt. Spørs om jeg får plass til nesten 1000 masker på en pinne da – TIME WILL SHOW…

Ha en strålende søndag alle sammen og klem fra Siv

2 kommentarer:

  1. Her var det mye herlig aktivitet, til tross for at familien er ute;)
    Så artig at hun vil sy, det blir sikkert såå fint..og vi får vel se?
    Litt av en symaskin, har samme merke av nyere modell, men den er også over 30 år;O)
    Nydelige farger på garn, men skikkelig ekkelt med disse tynne pinnene.
    Kos deg resten av dagen og klem;)

    SvarSlett
  2. Hei!
    takk for det hyggelige beøkset og den koselige kommentaren på bloggen min... :O)
    Du har jammen en koselig blogg du også, kikker gjerne innom igjen senere også jeg. Legger deg til i linklisten min, så finner jeg deg kjappere... :O)

    Ha en strålende uke, og god tur til tigerstaden!

    SvarSlett