tirsdag 10. august 2010

Spøkelseshuset….

042

Ikke langt unna landstedet vårt ligger det et “spøkelseshus” – og jeg har i mange år hatt lyst til å se litt nærmere på det

005 012

Selvfølgelig tror jeg ikke at det er spøkelses der, men må innrømme at jeg dro dit i dagslys – bare sånn i tilfelle ;-)

009 014

Jeg har ganske så vondt av huset jeg for å være helt ærlig, jeg har bestandig hatt en viss sentimental medfølelse med gamle grå hus – da jeg var lita kunne jeg faktisk begynne å gråte når jeg så et…..

017 019

…..men da var det fordi ingen brydde seg om huset – det var glemt av hele verden. Nå syns jeg det er trist at hus bare står og forfaller…

021

…en gang var det noen som bygget dette huset, og som var glad i hjemmet sitt. De passet på det, og gjorde det fint inni og rundt det

 040 038

Bak huset var det et villniss uten like, men jeg kjempa meg frem – og der dukka de nydeligste blomster opp…

030 032

…men også ‘gjenglemte’ saker og gammelt jordbruksutstyr

006 007

Jeg trodde huset var tomt jeg, men det var masse ‘gjenglemte’ saker her også (jeg kunne faktisk tenkt meg slike gardiner ;-))

024 027

Denne TV-boken er fra 1966/67, så det er nok ei stund siden noen rydda der inne

044

Nå er ikke lenger huset fremmed for meg – jeg har nok kanskje blitt litt mer glad i det nå….

Nattaklem fra Siv

7 kommentarer:

  1. Hej Siv
    Det var et fint indlæg! Jeg blev virkelig rørt over dine ord og over det engang så fine hus, som nu står og forfalder. Trist! Har du nogen ide, hvem som ejer huset?

    God dag, klem fra meg

    SvarSlett
  2. Så enig med deg, det er trist med forlatte hus, og man ser restene etter liv som har levd.
    Men de er nydelige motiv for linsa;)
    Ha en super dag og klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Så vakkert innlegg:) Jeg er enig med deg at slike gamle hus ser litt stakkarslige ut, og ensomme, men også som en åpen minnebok:)

    SvarSlett
  4. At tænke sig at dette hus engang var fuld af glæde , sorg og hvad livet ellers bød på for de mennesker der boede i det...So sad , at det bare forfalder , men tak fordi du deler denne triste skæbne med os !!! Knus og SpOoKy hilsen

    SvarSlett
  5. Hei!
    Dette har nok vært et kjempestaselig hus en gang i tiden. Flott fasade! Kjempetrist at de som eier ikke tar bedre vare på, de kunne jo event solgt det til noen.
    Modig av deg å gå inn, det hadde ikke jeg turdt... :O) Spøkelser finnes på dagtid også... ;O)

    ha en fin kveld!

    SvarSlett
  6. Så fine bilder ☺
    Snodig at noen bare lar huset stå der med inventar og "alt".
    Fine gardiner, de blir sikkert bare ødelagt om ingen tar de ned;))

    SvarSlett
  7. Jeg får også så vondt av slike gamle hus som står å forfaller... Da jeg var lita sa jeg til pappa at når jeg ble stor skulle jeg bli slik som reiste rundt å pusset opp slike gamle hus! :) Det hadde vært noe det!

    Nå synes jeg faktisk det er litt respektløst ovenfor de som en gang slet med å bygge husene, med de midlene de hadde tilgjengelig på den tiden, at de bar står og forfaller...de kunne i det minste solgt det til noen andre som ville tatt vare på det! Oi, merker at dette faktisk er en sak som engasjerer;)
    Takk for at du delte tanker og ord med oss:)

    SvarSlett