fredag 12. april 2013

Nupereller

Jeg har ansvaret for tekstilavdelinga på skolen der jeg jobber.  Noen ganger får vi poser med garn, stoffrester og div i gave, og der kan det være litt av hvert – nå driver jeg og rydder, og da dukker det opp en og annen kuriositet : )

001

Her er det noen som har begynt å lage en brikke av nupereller

004

For dem som ikke vet hva det er, så bruker man en skyttel og en heklekrok

002

Ved hjelp av skyttelen lager man rett og slett knuter rundt en tråd, og man fester dette sammen med heklekroken

005

Oppskrifa lå også i posen

006

Ved nærmere ettersyn, fant jeg ut at denne oppskrifta sto i Familien nr 26 i 1968. Det ser ut på garnet som om brikken er av litt nyere dato enn dette.

Dette er nok ikke en teknikk jeg har tålmodighet til å drive med ; )

Ha en flott fredag – klem Siv…som håper på å bli ferdig med Mariusgenseren sin i helga : D

4 kommentarer:

  1. Tålmodighet til nupereller, tror ikke det.. Men et veldig imponerende stykke arbeid, og veldig glad for at noen andre gjør det. :)

    SvarSlett
  2. Er nok ingen potensiell nuperellemaker jeg heller,
    men min bestefar drev faktisk med det.
    Jeg synes nupereller er nydelig!

    Klem

    SvarSlett
  3. Nupereller er nydelig håndarbeid,
    men min tålmodighet strekker heller ikke til det!!
    Har arvet noen søte små nuperelle-brikker,
    som jeg tar frem innimellom... :-)
    God kveld!!
    Klem fra Mona -)

    SvarSlett
  4. Åååååå. så artig å se skyttelen igjen, har faktisk lært å slå nupereller en gang i tiden jeg:) Lærer det sikkert på nytt om jeg vil, er slett ikke så tålmodighetskrevende som man kunne tro:) Vakkert håndarbeide er det iallefall:)
    Ha ei flott helg:)
    Klem Trine:)

    SvarSlett